نوشته شده توسط : نت ویر

در ادامه بهترین و موثرین قرص های دفع سنگ کلیه را معرفی می کنیم:

قرص گیاهی لیتورکس بی باریج

این قرص یک دارو گیاهی است که از بذر کتان تهیه می شود و برای دفع سنگ کلیه و حتی جلوگیری از تشکیل مجدد آن مورد استفاده قرار می گیرد. لیتورکس بی در کاهش درد و التهاب ناشی از سنگ کلیه نیز موثر است.

از عوارض قرص لیتورکس اسهال، سوءهاضمه و ایجاد حساسیت است. بیمارانی که به این قرص حساسیت دارند، زنان باردار و شیرده، کودکان زیر ۱۲سال و افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی نباید این قرص را مصرف کنند.

بهترین قرص برای دفع سنگ کلیه قرص رواتینکس

رواتینکس یک داروی حل کننده حاوی اسیدهای سنگ کلیه است که به حل شدن و دفع راحت سنگ کمک می کند. این دارو برای خانم های بارداری، افرادی که درد شدید کلیه، عفونت دستگاه ادراری و کاهش حجم ادرار دارند، توصیه نمی شود.

رواتینکس دارای عوارضی مانند درد معده، تهوع و استفراغ، ضعف، خستگی و سرگیجه است، مصرف آن به همراه داروهای ضد انعقاد خون و داروهای متابولیسم در کبد ممنوع است.

سیستون هیمالیا برای درمان سنگ کلیه

این دارو به عنوان بهترین قرص برای دفع سنگ کلیه به کار می رود و به کاهش درد و جلوگیری از تشکیل مجدد انواع سنگ های کلیوی کمک زیادی می کند. مادران شیرده، خانم های باردار، کودکان و کسانی که عفونت دستگاه ادراری دارند باید با مشورت پزشک و یا متخصص اورولوژی سیستون را مصرف کنند.

بیشتر بخوانید : علائم سنگ کلیه

نیفدیپین بهترین قرص برای دفع سنگ کلیه

نیفدیپین یک داروی قوی شل کننده عضلانی است که برای دفع آسان آن کمک می کند، این دارو عوارضی مانند ضعف، بی حالی، یبوست، سرگیجه، گرگرفتگی و تورم مچ پا و پا است و با برخی از داروهای قلبی، آنتی بیوتیک، افسردگی و فشار خون تداخل داشته باشد.

رودیورتیک قویترین سنگ شکن

این دارو برای کاهش درد، شکستن سنگ کلیه، افزایش حرکت جریان ادرار و تسریع در دفع سنگ ها کمک موثر است.  این دارو نیز مانند دیگر داروها برای کودکان زیر ۱۲، زنان باردار و شیرده ممنوع است.

قرص زول اوروسپت بهترین قرص برای دفع سنگ کلیه

این قرص برای التهاب و عفونت ادراری تاثیر فوق العاده ای دارد و برای درمان و دفع سنگ کلیه موثر است. ممکن است فرد بعد از مصرف این قرص دچار حالت تهوع و استفراغ شود و یا نسبت به آن ها حساسیت نشان می دهد.

قرص تامسولوسین

این قرص می تواند بهترین قرص برای دفع سنگ باشد، چون برای دفع  آسان سنگ کلیه، رفع انسداد و اختلال مجاری ادراری کمک زیادی می کند. البته این دارو عوارضی مانند سرفه، آبریزش بینی، سردرد، خستگی، ضعف و … را به همراه دارد.

 افرادی که به این دارو حساسیت دارند، به مشکلات کلیوی مبتلا هستند یا دچار افت فشار خون می شوند، نباید این دارو را مصرف کنند.

قرص کانفرون بیونوریکا

این دارو برای بهبود عملکرد کلیه، درمان عفونت، از بین بردن رسوب داخل کلیه موثر است. کانفرون بیونوریکا ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی، حساسیت، تهوع و استفراغ شود.

منبع : https://www.drsadeghzade.com/

 



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

پیلوگرام رتروگراد برای سنگ کلیه از مواد حاجب رنگی جهت پیدا کردن سنگ­های کلیه و یا سایر عوامل مسدودکننده ­ی مجاری ادرار استفاده می ­کند و در طی این آزمایش، پزشک لوله­­ نورانی نازکی (سیستوسکوپ) را در درون مجرای خروجی ادرار وارد می­کند، که این مجرا در واقع ادرار را از طریق مثانه به خارج از بدن می­فرستد. سپس پزشک از طریق همین سیستوسکوپ کاتتری را در درون حالب­ قرار می­دهد، در واقع حالب ادرار را از کلی ه­ها به مثانه می­آورد. ماده رنگی از طریق کاتتر تزریق می شود، و عکس برداری با اشعه X آغاز می­ گردد.

در این روش ممکن است بی­حسی موضعی یا منطقه­ ای ضرورت داشته باشد.

در صورتی که پیلوگرام درون وریدی (IVP) به تشخیص بیماری کمک نکند، ممکن است پزشک از این آزمایش جهت تشخیص بیماری بهره ببرد. در روش IVP، ماده­ ی حاجب از طریق یکی از سیاهرگ­ های بازو تزریق می­شود.

چرایی انجام این روش

در مواقع زیر امکان دارد آزمایش پیلوگرام رتروگراد بر روی شما انجام شود:

IVP  علتی را برای علائم ادراری شما نشان ندهد.

انجام IVP به دلیل وجود مشکلات کلیوی از قبیل بیماری­های مزمن کلیوی مقدور نباشد.

شما به ماده رنگی مبتنی بر ید (ماده حاجب) بکار رفته در روش IVP آلرژی داشته باشید.

به طور معمول این آزمایش بر روی زنان باردار اجرا نمی ­شود؛ زیرا پرتوهای ایکس موجود در این روش می­توانند به جنین آسیب برسانند.

بیشتر بخوانید:

عمل باز سنگ کلیه

عمل pcnl

نتایج پیلوگرام رتروگراد برای سنگ کلیه

یافته های حاصل از پیلوگرام رتروگراد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

طبیعی

کلیه ­ها، حالب­ ها ومثانه طبیعی به نظر می رسند.

غیر طبیعی

جریان ماده رنگی (ماده حاجب) بدلیل وجود یک سنگ و یا سایر مشکلات ادراری مسدود شده است.

به چه مواردی باید بیندیشیم؟

اطلاعات حاصل از پیلوگرام رتروگراد مشابه با پیلوگرام درون وریدی (IVP) است. ولی پیلوگرام رتروگراد را می­توان در صورت آلرژی فرد نسبت به مواد رنگی مورد استفاده قرار داد. این آزمایش برای آسیب­ های کلیوی موجود ضرری ندارد و موجب تشدید آنها نمی ­شود.

بر خلاف روش IVP، پیلوگرام رتروگراد مستلزم استفاده از ماده بیهوشی و قرار دادن کاتتر در درون دستگاه ادراری است.

منبع : https://www.drsadeghzade.com/



:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

سنگ کلیه ای که اندازه بسیار ریزی داشته باشند و در جای خود ثابت باشد، هیچ نشانه خاصی ندارد. اما اگر سنگ کلیه رشد کند و یا به حرکت درآید، علائمی مانند درد خفیف تا شدید را به همراه دارد. در ادامه این مقاله به مهم ترین علائم این بیماری می پردازیم:

درد اصلی ترین نشانه سنگ کلیه

از اصلی ترین علائم سنگ کلیه درد در کمر، شکم و پهلو است، میزان این درد به اندازه سنگ و محل تشکیل آن بستگی دارد. هر چه اندازه سنگ کلیه بزرگتر باشد درد ناشی از آن شدید تر و غیرقابل تحمل تر می شود.

هنگامی که سنگ کلیه در مجاری ادراری در حال حرکت باشد، ممکن است در مسیر عبور خود گیر کند و باعث انسداد مجاری ادراری شود. هنگامی که ادرار با فشار از محلی که سنگ گیر کرده، عبور کند باعث درد در کلیه، شکم، پهلو و لگن می شود. درد سنگ کلیه در پهلو و پایین دنده ها به صورت متناوب خفیف تا شدید بروز می کند و ممکن است به کشاله ران نیز منتقل شود.

انسداد و گرفتگی ادراری

ممکن است به دلیل حرکت سنگ در مسیر عبور ادراری باعث انسداد مجرای ادراری شود و منجر به گرفتگی ادرار و اختلال در دفع آن شود.

تکرر ادرار به دلیل وجود سنگ کلیه

تکرر ادرار یک علامت مشترک بین عفونت ادراری و سنگ کلیه است، اگر این علامت همراه با درد شدید در شکم و پهلو باشد، نشانه ای از سنگ کلیه است. فرد در این حالت نیاز مکرر به دفع ادرار دارد.

وجود خون در ادرار

سنگ کلیه به بافت کلیه، مثانه و مجاری ادراری آسیب وارد می کند و سبب خونریزی می شود، بنابراین در ادرار فرد مبتلا به سنگ کلیه خون وجود دارد. برای اطمینان از وجود سنگ کلیه باید به متخصص اورولوژی مراجعه کرد.

سوزش ادرار در افراد مبتلا به سنگ کلیه

سوزش و احساس درد در هنگام دفع ادرار می تواند از علائم سنگ کلیه باشد. در صورت سوزش ادرار، درد در کمر و پهلو و وجود خون در ادرار باید برای تشخیص قطعی سنگ کلیه به پزشک مراجعه کرد.

کدر شدن ادرار و بد بو شدن آن

تغییر در رنگ ادرار از رنگ صورتی تا قهوه ای و بد بو شدن آن می تواند به دلیل عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه باشد.

وجود سنگ ریزه در ادرار

برخی از سنگ ها انقدر ریز هستند که به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند، وجود سنگ ریزه در ادرار نشانه وجود سنگ در کلیه است.

وجود عفونت و علائم مربوط به آن

ممکن است به دلیل سنگ کلیه در کلیه و سیستم ادراری فرد عفونت ایجاد شود، اگر عفونت شدید شود، فرد دچار تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ می شود.

منبع : https://www.drsadeghzade.com/

 



:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

سنگ کلیه به کریستال های گفته می شود که به دلیل کاهش حجم ادرار، افزایش غلظت مواد معدنی و املاح نمک در ادرار و تجمع آن ها در کلیه تشکیل می شوند.

علایم سنگ کلیه

اغلب سنگ های کلیوی کوچک و ثابت هستند و علامت خاصی ندارند، اما زمانی که این سنگ ها رشد کنند و یا به حرکت در آیند، با درد و احساس ناراحتی همراه هستند. علائم سنگ کلیه عبارتند از:

درد خفیف تا شدید در لگن، کمر، شکم و پهلو

احساس سوزش و درد در هنگام دفع ادرار

تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن

ادرار بد بو

وجود خون در ادرار

مشکل در دفع ادرار یا احتباس ادرار

حالت تهوع و استفراغ

عفونت، تب و لرز به دلیل عفونت

روش های جلوگیری از سنگ کلیه

برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه در افرادی که در معرض خطر هستند و سابقه سنگ کلیه دارند، می توان از روش های زیر استفاده کرد:

مصرف آب و مایعات کافی

مصرف آب در افزایش حجم ادرار، کاهش غلظت املاح معدنی، رقیق شدن ادرار و پیشگیری از تجمع املاح و نمک ها موثر است. مصرف آب به اندازه کافی و حداقل ۸ لیوان آب در طول روز ضروری است.

مصرف آب لیمو به دلیل وجود اسید سیتریک مانع از رسوب و تجمع مواد معدنی در کلیه می شود. البته مصرف بیش از حد آبلیمو برای افرادی که معده حساسی دارند، توصیه نمی شود.

برای جلوگیری از سنگ کلیه می توان از آب ریحان استفاده کرد، اسید سیتریک از ترکیبات ریحان است در تجزیه و شکستن رسوبات املاح معدنی نقش دارد.

مصرف ماءالشعیر به دلیل وجود ویتامین B و قلیایی بودن مانع از رسوب سنگ کلیه می شود.

آب انار در بهبود عملکرد کلیه نقش دارد و باعث دفع سموم و املاح معدنی از کلیه می شود.

سرکه سیب نیز به دلیل وجود اسید سیتریک در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.

جلوگیری از سنگ کلیه با ورزش و تحرک

داشتن فعالیت و ورزش منظم در بهبود عملکرد کلیه، افزایش جریان خون در کلیه و کاهش سنگ های کلیوی تاثیر دارد.

 

کاهش وزن برای پیشگیری از سنگ سنگ کلیه

افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند، برای پیشگیری از بروز آن، فرد باید وزن خود را کاهش دهد و به وزن ایده آل برسد.

مصرف برخی از داروها

اگر فردی سابقه سنگ کلیه دارد، برای پیشگیری از تشکیل مجدد آن باید داروهای مانند دیورتیک، آلوپورینول، آنتی بیوتیک دوره ای و کاپوتن مصرف کرد.

داروهای گیاهی و دمنوش ها

می توان برای جلوگیری از سنگ کلیه از داروهای گیاهی استفاده کرد. این داروها مانع رسوب شدن املاح و یا کاهش احتمال تشکیل آن می شود.

جمع بندی درباره جلوگیری از سنگ کلیه

با مصرف آب و مایعات به اندازه کافی، رعایت رژیم غذایی مناسب، داشتن فعالیت و ورزش منظم، مصرف دارو، دمنوش های گیاهی و کاهش وزن می توان از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کرد.

 

افرادی که سابقه تشکیل سنگ کلیه را دارند و یا در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند، می توانند زیر نظر پزشک و متخصص اورولوژی از تشکیل آن پیشگیری کرد.



:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

متخصص ارولوژی یک پزشک است که بر تشخیص، درمان و یا پیشگیری  بیماری‌های دستگاه ادراری و سیستم تولید مثل تمرکز دارد. چنان‌چه  افراد از مشکلات و بیماری‌های مربوط به مثانه، مجرای ادرار، حالب، کلیه‌ها و غدد فوق کلیه رنج ببرند، به متخصص کلیه و مجاری ادرای مراجعه می‌کنند. ارولوژیست در مردان اختلالات مربوط به اپیدیدیم، آلت تناسلی، پروستات، کیسه اسکروتوم و بیضه را تشخیص می‌دهد. سپس به درمان آن‌ها می‌پردازد.

بیمارهایی که متخصص ارولوژی قادر به درمان آن‌ها است

بیماران معمولا برای تشخیص و درمان اختلالات و مشکلات زیر به متخصص ارولوژی مراجعه می‌کنند:

عفونت‌های مجاری ادراری و تناسلی (UTIs): این عفونت ها اغلب هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از دستگاه گوارش به مجرای ادرار نفوذ پیدا می‌کنند. علائم آن ها شامل ادرار غیرطبیعی، درد، بی‌اختیاری ادراری، تهوع، استفراغ، تب و لرز است. عفونت مجری ادراری بیشتر بر زنان تاثیر می‌گذارد.

بی‌اختیاری ادراری: اختلال در سیستم ادراری می‌تواند منجر به از دست رفتن غیرمستقیم کنترل مثانه شود. در زنان، این عارضه ممکن است ناشی از تضعیف عضلات کف لگن در دوران بارداری باشد.

ناباروری مرد: می‌تواند ناشی از آسیب به دستگاه تناسلی مرد و انواع اختلالات اسپرم باشد یکی از علل رایج آن واریکوسل است.

بیماری کلیه: آسیب کلیه می‌تواند منجر به تورم در دست و مچ پا، فشار خون بالا و سایر علائم شود.

پیوند کلیه: ممکن است فرد بعد از نارسایی کلیه، پیوند کلیه داشته باشد.

انکولوژی اورولوژی: درمان سرطان‌هایی که مربوط به سیستم تولید مثل و مجاری ادراری در مردان هستند. مانند سرطان مثانه و سرطان پروستات.

پرولاپس مثانه: زمانی که بافت‌ها و عضلات کف لگن دیگر قادر به حمایت از اندام‌های موجود در داخل آن نیستند، اندامها می توانند از حالت و پوزیشن طبیعی خود خارج شوند.

پروستات بزرگ: رشد بیش از حد سلول‌های غده پروستات.

اختلال نعوظ

بیماری Peyronie

Cystitis interstitial یا سندرم مثانه دردناک

سنگ‌های کلیه

سنگ حالب

التهاب پروستات

بیضه نزول نکرده

زخم مجرای ادراری

درمان مشکلات مجاری ادراری کودکان: شامل درمان مشکلات اورولوژی در کودکان است که برای متخصص اطفال بیش از حد پیچیده است.



:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

انواع قرص کلر

قرص کلر در انواع برندهای مختلفی در بازار عرضه می شود. قرص کلر آمریکایی، قرص کلر هندی، چینی و ژاپنی نمونه هایی از آن هاست. برخی از قرص های کلر آمریکایی تحت لیسانس آمریکا تولید می شود اما برخی از آن ها نیز در کشور چین تولید می شود. نمونه هایی آمریکایی که در بازار ایران یافت می شود، از نوع چینی هستند.

در مورد نمونه های موجود در بازار باید دقت کرد که برخی تقلبی هستند. برخی افراد سودجو با فشرده سازی پودرهای کلر بی کیفیت، این قرص ها را تهیه می کنند. برای تشخیص آن ها باید یک قرص را داخل آب سطلی بریزید. اگر قرص خمیری شده و باعث کدر شدن آب سطل شد، بی کیفیت است. در صورتی که قرص کلر باکیفیت در مدت چند روز در آب سطل حل می شود.

همچنین بهترین قرص های کلر، درصد خلوص ۹۰ داشته و تا آخرین گرم در آب حل شده و باقیمانده ای ندارد. قرص کلر آکواپول آمریکایی یکی از بهترین نمونه هاست.

زمان و چگونگی استفاده از قرص کلر

بهترین زمانی که قرص کلر تاثیر مطلوبی در ضدعفونی آب استخر خواهد داشت، شب است. همچنین باید دقت کرد که اندازه مناسبی از این قرص به آب استخر اضافه شود. به همین دلیل با استفاده از دستگاه کیت کلرسنج، میزان کلر استخر اندازه گیری می شود. به ازای هر ۱۵ هزارلیتر از آب استخر، یک قرص ۲۰۰ گرمی کافی است.

روش های افزودن قرص کلر به استخر

نکته ای که باید توجه شود، عدم استفاده مستقیم از قرص کلر برای گندزدایی آب استخر است. زیرا باعث آسیب به تجهیزات و دستگاه ها می شود. سه روش متداول سبد اسکیمر، کلزرن شناور و دستگاه کلرزن خطی برای این منظور وجود دارد.

قرص کلر داخل محفظه ای پلاستیکی به نام کلرزن شناور قرار داده شده و داخل آب رها می شود. این روش بسیار کم هزینه و آسان است. اما اگر در نقطه ای روی آب ساکن بماند، حجم زیادی از کلر را وارد آن بخش کرده و خسارات زیادی را به سطوح وتجهیزات وارد می کند.

سبد اسکیمر یکی از وسایلی است که قرص کلر داخل آن گذاشته شده و وارد آب استخر می شود. وقتی پمپ آب روشن می شود، آب با جریان قوی از روی سبد گذشته و کلر را به طور همگن در آب پخش می کند. اما وقتی پمپ خاموش است، ثابت بودن سبد باعث انحلال مقدار زیادی قرص در همان ناحیه شده و روشن شدن دوباره پمپ، باعث ورود آب با غلظت بالای کلر می شود. تجهیزات تصفیه، گرمایش استخر و سیستم لوله کشی در این شرایط به جهت خوردگی دچار آسیب می شود.

اما کلرزن خطی وسیله ای است که بعد از اندازه گیری مقدار کلر استخر، تعدادی قرص داخل آن گذاشته می شود. با توجه به میزان کلر، شرایط آب و هوایی و تعداد شناگران، دستگاه طوری تنظیم می شود که مقدار کلر آزاد کلر بین ۱ تا ۳ppm باشد.



:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

TUL یا سنگ شکن کلیه درون اندامی یوتروسکوپی یک روش غیر تهاجمی برای درمان سنگ کلیه است که در آن بدون ایجاد هیچ برشی و از طریق مجرای ادراری می توان سنگ کلیه را خرد و از بدن خارج کرد. در این روش متخصص اورولوژی با اعمال بی حسی نخاعی، لوله یورتروسکوپ را از طریق مجرای ادراری وارد مثانه و کلیه می کند تا به کلیه دسترسی داشته باشد.

عمل TUL چگونه انجام می شود؟

اورولوژیست برای درمان سنگ کلیه با روش سنگ شکن درون اندامی یورتروسکوپی باید مراحل زیر را انجام دهد:

باید بیمار را برای عمل آماده کرد؛ تمیز کردن محل جراحی، تراشیدن موهای زائد وصل کردن سوند یا کاتتر برای تخلیه ادرار و خروج راحت آن، تزریق آنتی بیوتیک وریدی از جمله موارد لازم هستند.

برای انجام عمل باید به بیمار بی حسی نخاعی اعمال کرد.

جراح باید در عمل TUL یک لوله یورتروسکوپ را از طریق مجرای ادراری به مثانه و حالب وارد کند.

لوله یورتروسکوپ به دوربین مجهز است و از طریق این دوربین و تصاویر ارسال شده بر روی مانیتور توسط آن، می توان محل دقیق سنگ کلیه را پیدا کرد.

برای شکستن سنگ کلیه از چکش پنوماتیک یا لیزر استفاده می شود.

بعد از شکستن، قطعات خرده شده از طریق ادرار دفع می شوند و یا با کمک ابزار مخصوص و پنس جمع آوری و از بدن خارج می شوند.

مراقبت های بعد از عمل TUL

بیمار برای کاهش عوارض بعد از عمل، بهبودی سریع و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه باید موارد زیر را به خوبی رعایت کند:

بیمار باید بعد از عمل استراحت کافی داشته باشد.

باید بعد از عمل از انجام فعالیت سنگین، ورزش و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد.

برای کاهش درد بعد از عمل TUL باید مسکن های تجویز شده را به موقع مصرف کرد.

مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری از بروز عفونت توصیه می شود.

مصرف آب و مایعات کافی برای خروج آسان قطعات باقی مانده سنگ کلیه و پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه ضروری است.

رعایت رژیم کم نمک برای کاهش احتمال بروز مجدد سنگ کلیه الزامی است.

عوارض عمل TUL

در صورتی که عمل سنگ کلیه با روش  TUL توسط متخصص با تجربه انجام شود، احتمال بروز عوارض بعد از عمل کاهش می یابد. اما اگر این روش با دقت و مهارت بالایی صورت نگیرد و مراقبت های بعد از عمل به خوبی رعایت نشود، ممکن است عوارض زیر بروز کنند:

درد در محل ورود یورتروسکوپ

خونریزی به دلیل آسیب و پارگی به مجاری ادراری

بروز عفونت در مجرای ادراری و محل ورود لوله

احساس سوزش در هنگام دفع ادرار

تب و لرز در اثر عفونت

برخی از علائم سنگ کلیه مانند درد خفیف در محل ورود لوله، طبیعی است و بعد از گذشت دو یا سه روز از بین می روند.

 

بعد از عمل TUL در صورت مشاهده موارد زیر باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کرد:

 

در صورت تک کلیه ای و بروز درد در آن

تب و لرز شدید

وجود بیش از ۲ سنگ ۶ میلیمتری در کلیه

قطع شدن جریان ادرار بیمار

هزینه عمل TUL

هزینه انجام عمل سنگ شکن درون اندامی به موارد زیر بستگی دارد:

تخصص و مهارت جراح

تجهیزات و امکانات بیمارستان

نوع بیمه

نوع بیمارستان (دولتی یا خصوصی)

موقعیت و مکان و دسترسی به بیمارستان



:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

سنگ کلیه چیست؟

به توده های تشکیل شده از املاح و مواد معدنی در داخل کلیه، سنگ کلیه گفته می شود. این عارضه به دلیل افزایش غلظت مواد و املاح معدنی در ادرار و تجمع آن در کلیه به وجود می آید.

علائم سنگ کلیه

معمولا سنگ های کلیوی در صورت کوچک و ثابت بودن علامت خاصی ندارند و در بیشتر موارد فرد به طور اتفاقی از وجود آن ها باخبر می شود. اما در صورتی که سنگ رشد کند و یا به حرکت درآید، علائم زیر بروز می کنند:

  • درد خفیف تا شدید در ناحیه کمر، شکم و پهلو
  • تغییر رنگ و بوی ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • درد و احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس تنگی نفس

تب و لرز در صورت وجود عفونت

در صورت بروز علائم سنگ کلیه باید به پزشک مراجعه کرد، پزشک با توجه به شکل و اندازه سنگ، بهترین درمان را تجویز می کند. در برخی موارد سنگ با جراحی درمان می شود، اما در برخی موارد نیازی به جراحی نیست و با مصرف دارو و درمان های خانگی به عنوان درمان تکمیلی می توان سنگ های بسیار ریز و کوچک را درمان کرد و یا از طریق ادرار دفع کرد.

انواع درمان خانگی سنگ کلیه

همانطور که گفتیم روش های خانگی برای درمان تکمیلی به کار می روند و ممکن است به تنهایی در درمان موثر نباشند و بیشتر برای درمان سنگ های بسیار کوچکی و ریز مناسب است. البته باید برای استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کرد. در ادامه به برخی از این روش های می پردازیم:

مصرف آب، ساده ترین روش برای درمان سنگ کلیه

ساده ترین روش برای مبارزه با سنگ کلیه مصرف حداقل ۸ لیوان آب در روز است. نوشیدن آب به مقدار کافی در شبانه روز در هیدراته نگه داشتن بدن و افزایش ادرار موثر است. افزایش ادرار سرعت حرکت سنگ کلیه در مسیر خروجی ادرار را افزایش می یابد، از طرفی مصرف آب از تشکیل مجدد سنگ کلیه پیشگیری می کند.

درمان خانگی سنگ کلیه با مصرف مایعات

در کنار مصرف آب، مصرف سایر مایعات مانند آب کرفس، آب هندوانه، آب انار، آب مرکبات و … برای درمان و دفع سنگ کلیه مفید هستند. همچنین مصرف ابلیموی تازه یا عصاره آن به درمان سنگ کلیه کمک می کند، سیترات موجود در لیمو ترش سبب شکستن رسوبات کلسیم می شود. این درمان خانگی در کاهش سطح کلسیم موجود در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نیز نقش دارد.

مصرف بیش از حد لیموترش برای برخی افراد ضرر دارد و سبب آسیب بیشتر به کلیه و مجاری ادراری می شود، به همین دلیل نباید بدون نظر پزشک این درمان را استفاده کرد.

چای گیاهی برای برطرف کردن سنگ های کلیوی

مصرف چای گیاهانی مانند زعفران، چای سبز و گل یاس که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند، روشی برای درمان خانگی سنگ کلیه است. با مصرف چای گیاهی می توان التهاب و آسیب ناشی از سنگ کلیه را برطرف کرد.

گیاه گل گاو زبان، خارشتر، نعناع، آویشن و زنجبیل نیز در کاهش التهاب، درد و از بین بردن سنگ کلیه و یا دفع آن از طریق ادرار موثر هستند.

 

مصرف ادویه های طبیعی

مصرف ادویه های طبیعی مانند دانه گشنیز و فلفل سیاه و زردچوبه در کاهش درد و از بین بردن علائم سنگ کلیه نقش دارند، فرد مبتلا به سنگ کلیه می تواند این ادویه ها را در غذای خود استفاده کند.

درمان سنگ های کلیوی با ورزش و تحرک

در کنار مصرف آب، ورزش های مانند ورزش هوازی، پیاده رویی، ورزش های مقاومتی، یوگا و ورزش های تنفسی می توانند به درمان خانگی سنگ کلیه کمک کنند. با داشتن تحرک، فعالیت مفید و ورزش های منظم می توان به حرکت آسان سنگ کلیه در طول مجاری ادراری و دفع آن از طریق ادرار کمک کرد.

درمان خانگی سنگ کلیه با کاهش وزن

یکی از دلایل ابتلا به سنگ کلیه افزایش وزن است، چاقی باعث تجمع بیشتر اوریک اسید و کلسیم در کلیه می شود و خطر ابتلا به سنگ کلیه را بیشتر می کند. با کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب به راحتی می توان این مشکل را درمان کرد و در جلوگیری از ایجاد سنگ در کلیه بسیار موثر است.

 



:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

معمولا اورولوژیست برای شکستن سنگ کلیه از روش های زیر استفاده می کند:

سنگ شکن برون اندامی (ESWL)

در این روش با کمک دستگاه سنگ شکنی و با عبور امواج صوتی از روی بدن می توان سنگ کلیه را خرد کرد. برای انجام اینکار باید قسمت کمر یا پهلوی بیمار را ضدعفونی و آن را به ژل مخصوص آغشته کرد.

باید دستگاه سنگ شکنی را بر روی محل ژل قرار دادن، امواج صوتی از این دستگاه بر روی محل قرار گیری سنگ تابیده می شوند. این امواج از روی پوست و بدن عبور می کنند، به کلیه می رسند و سبب خرد و شکسته شدن سنگ کلیه می شوند. سنگ های خرد شده نیز از طریق ادرار دفع خواهند شد.

سنگ شکن کلیه با روش یورتروسکوپی

در این روش با کمک بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی و بدون ایجاد برش، از طریق مجاری ادراری لوله یوترسکوپ را وارد مثانه می کنند. این لوله مجهز به دوربین است که به کمک آن محل دقیق سنگ را می توان پیدا کرد‌. بعد از یافتن سنگ کلیه باید آن را با ابزار مخصوص مانند لیزر یا چکش پنوماتیک خرد کرد.

در این روش می توان با کمک پنس و ابزار مخصوص قطعات ریز شده سنگ را جمع آوری و از بدن خارج کرد و یا از طریق ادرار از بدن دفع می شوند.

سنگ کلیه شکن کلیه با نفرولیتوتومی پوستی

در روش نفرولیتوتومی جراح با اعمال بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی و با ایجاد یک شکاف کوچک در پهلوی بیمار و محل دقیق کلیه، دستگاه نفروسکوپ را وارد کلیه می کند. با کمک دوربین متصل به لوله نفروسکوپ باید محل دقیق سنگ را پیدا کرد، آن را با ابزار مخصوص شکست و با کمک سبد مخصوص و پنس آن را جمع آوری و از طریق شکاف از کلیه خارج کرد.

بیشتر بخوانید : علائم سنگ کلیه

مراقبت های بعد از سنگ شکن کلیه

بعد از انجام سنگ شکن، برای بهبودی سریع بیمار، جلوگیری از بروز عوارض و تشکیل مجدد سنگ کلیه باید توصیه های پزشکی زیر را به خوبی رعایت کند:

تا زمان بهبودی بیمار باید از مصرف سیگار و الکل خودداری کرد.

برای کاهش درد و جلوگیری از بروز عفونت باید داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کرد.

مصرف آب و مایعات بعد از سنگ شکن کلیه برای پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه توصیه می شود.

بلند کردن اجسام سنگین، انجام فعالیت شدید و ورزش سنگین تا دو هفته ممنوع است.

بعد از عمل برای خروج راحت ادرار یا قطعات ریز شده سنگ کلیه، ممکن است یک استنت در مجاری ادرار قرار دهند، بعد از بهبودی، باید برداشته شود.

بیمار باید بعد از عمل استراحت کافی داشته باشد.

در صورتی که درمان سنگ کلیه با سنگ شکنی به درستی انجام نشود و مراقبت های لازم توسط بیمار به خوبی رعایت نشود، احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

درد و خونریزی

بروز عفونت

باقی ماندن قسمتی از سنگ کلیه

آسیب به بافت کلیه و اطراف آن

انسداد مجاری ادراری با قطعات خرده شده سنگ کلیه و انسداد ادراری

منبع : https://www.drsadeghzade.com/

 



:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

در بیوپسی پروستات نمونه ی بافت پروستات برای بررسی میکروسکوپی برداشته می شود. در این روش سوزن باریکی از راه اورترا و از فضای بین آنوس و اسکروتوم وارد مقعد می شود ( بیوپسی ترانس رکتال). این نوع بیوپسی شایع ترین روش به کار رفته است. نمونه های بافتی حاصله در این روش از نظر سلول های سرطانی بررسی می شود.

بیوپسی ممکن است زمانی انجام شود که تست های خونی سطح بالای PSA را نشان دهد و یا بعد از معاینه ی مقعدی با انگشت که برجستگی در پروستات لمس شود.

چرا بیوپسی پروستات انجام می شود

اگر توده ی یافت شده در پروستات، سرطانی باشد.

سطح بالای  PSA در خون.

آمادگی برای انجام بیوپسی پروستات

موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

هر نوع مشکل خونریزی دهنده

آلرژی دارویی مثل داروهای بی حسی

استفاده منظم از هر دارویی

داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین، هپارین، انوکساپارین، آسپرین، ایبوپروفن، و یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

اگر بیوپسی از راه رکتوم انجام می شود، قبل از این تست ممکن است انما لازم شود.

اگر بیوپسی تحت بی هوشی عمومی است، پزشک به شما می گوید چه زمانی قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید.

در زمان آماده شده برای بیوپسی، تزریق IV وریدی داروهای آرام بخش یک ساعت قبل بیوپسی انجام می شود.

بیشتر بخوانید : سرطان پروستات

بیوپسی پروستات چگونه انجام می شود

متخصص ارولوژی  این تست را در مطب، کلینیک جراحی و یا اتاق عمل بیمارستان انجام می دهد.

پیش از بیوپسی پروستات، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ممکن است به شما آنتی بیوتیک داده شود.

سونوگرافی ترانس رکتال TRUS به طور معمول برای قرار دادن سوزن در زمان بیوپسی پروستات کاربرد دارد.

این روش ۳۰ دقیقه زمان بر است. در این روش بی حسی عمومی، نخاعی یا موضعی کاربرد دارد.

در روش بیوپسی از راه اورترا، سیتوسکوپ وارد اورترا می شود تا به خوبی و مستقیما پروستات قابل دیدن باشد. این تست ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان بر است.

روش بیوپسی از راه پرینه، به اندازه ی دو روش قبل شایع نیست. در این روش از بی حسی عمومی یا موضعی استفاده می شود. محل بیوپسی در پوست با محلول آنتی سپتیک تمیز می شود، اطراف آن با پوشش استریل پوشانده می شود. TRUS معمولا برای هدایت سوزن در محل صحیح بیوپسی کاربرد دارد.  برش کوچکی در پرینه داده می شود. پزشک انگشت را وارد رکتوم می کند تا پروستات را نگه دارد و در ادامه سوزن از راه این برش وارد پروستات می شود. از چندین ناحیه بیوپسی تهیه می شود. فشار برای توقف خونریزی لازم است، بانداژ کوچکی بر روی محل برش قرار داده می شود. این روش معمولا ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان می برد.

 

در روش ترانس رکتال، بیمار ممکن است در اثر انگشت یا پروب سونوگرافی کمی فشار در این ناحیه حس کند. ممکن است درد تیز و گذرایی در محل ورود سوزن بیوپسی به پروستات حس شود. معمولا چندین نمونه از ناحیه جمع آوری می شود.

پس از بیوپسی از بیمار خواسته می شود تا برای ۴ ساعت فعالیت شدید نداشته باشد. در ناحیه ی لگنی ممکن است درد خفیفی وجود داشته باشد و تا ۵ روز خون در ادرار باشد. ممکن است کمی تغییر رنگ منی تا ۱ ماه بعد از بیوپسی دیده شود. در صورت انجام بیوپسی ترانس رکتال، مقدار کمی خونریزی رکتوم برای ۲ الی ۳ روز بعد از بیوپسی وجود دارد.

اگر بیوپسی ترانس اورتال باشد، ممکن است سوند ادراری برای چندین ساعت بعد از بیوپسی در محل باشد. از طرفی گاها آنتی بیوتیک برای چندین روز استفاده می شود.

منبع : https://www.drsadeghzade.com/

 

 



:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()